Noliec siksnu

05.12.2013

Noliec siksnu

Centrs Dardedze 2009. gada sākumā uzsāka kampaņu pret bērnu fizisku sodīšanu – „Noliec siksnu!”

Aizvien biežāk sabiedrību šokē līdzcilvēku vardarbīgā attieksme pret bērniem – izmests atkritumu tvertnē, nomiris badā, smagi piekauts vai izmests pa logu. Šie ir skaļākie un šokējošākie virsraksti, kādus aizvien biežāk lasām presē un uzzinām no citiem plašsaziņas līdzekļiem. Taču ik dienas bērni cieš arī no citiem vardarbības veidiem, kuri pirmajā mirklī šķiet nekaitīgi un audzinoši, taču patiesībā bērna apziņai nodara neatgriezenisku kaitējumu.

„Jebkāda veida sods bērnā izraisa vainas apziņu, bailes un kaunu,” zina stāstīt centra Dardedze vadītāja Agnese Megne. „Mūsu pieredze rāda, ka bērni ļoti detalizēti atceras kādā veidā saņēmuši sodu, kurā vietā tas noticis, kāda bijusi siksna, cik ļoti tas sāpējis, taču gandrīz nekad tie neatceras iemeslus, par ko šis sods bijis.”

2008. gada izskaņā centrs Dardedze sadarbībā ar pētījumu centru Data Serviss aptaujāja vairāk nekā 1000 Latvijas iedzīvotāju, lai noskaidrotu cilvēku attieksmi pret bērnu fizisku sodīšanu.

Pētījumā respondenti tika aicināti izteikt savu viedokli par pieciem apgalvojumiem. Rezultātā gandrīz puse no aptaujātajiem (49%) piekrīt apgalvojumam, ka bērnībā daudzi ir tikuši pērti, bet ir izauguši par normāliem cilvēkiem. 37% uzskata, ka atsevišķos gadījumos bērna fiziska sodīšana ir attaisnojama. 26% domā, ka pēriens/ pļauka bērnam palīdz izskaidrot atšķirību starp pareizu un nepareizu rīcību. 26% ir pārliecināti, ka bērna fiziska sodīšana neietekmē bērnu un vecāku attiecības ilgtermiņā, savukārt, 20% domā, ka bērna fiziska sodīšana ir efektīvs audzināšanas veids.

„Diemžēl statistika ar katru gadu pieaug un vardarbībā cietušu bērnu skaits kļūst aizvien lielāks. Jāatzīst, ka savu lomu šeit spēlē arī šībrīža ekonomiskie apstākļi – bezdarba, kredītu sloga un finansiālo problēmu ietekmē vecāki kļūst nervozāki un daudz biežāk stresa vadīti paceļ roku pret saviem bērniem”, piebilst A. Megne.

Lai vērstu uzmanību un izglītotu sabiedrību, 2009.gada 28. janvārī, plkst. 12.00 Galerija Centrs pirmajā stāvā notika kampaņas „Noliec siksnu!” atklāšana, kurā piedalījās Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs Ainars Baštiks, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas vadītāja Laila Rieksta-Riekstiņa, DDB izpilddirektors Andris Rubīns, kampaņas atbalstītājs Valdis Melderis, kā arī centra Dardedze vadītāja Agnese Megne, kuri izrādot atbalstu kampaņai simboliski nolika siksnas.

„Ar šo kampaņu vēlamies atvērt acis tām Latvijas ģimenēm un tiem vecākiem, kas, atceroties padomju laikus un atsaucoties uz savu bērnību, joprojām uzskata, ka siksna vai kāds cits pēriena instruments ir labākais un efektīvākais audzināšanas līdzeklis. Izvēloties siksnu kā kampaņas centrālo simbolu, vēlamies demonstrēt to, ka pietiek ar vienu pērienu, lai izveidotos neatgriezeniska plaisa starp bērnu un vecākiem. Turklāt ar katru nākamo pērienu šī plaisa attiecībās kļūst arvien dziļāka. Tāpēc es aicinu lietot siksnu tam mērķim, kam tā tika radīta un audzināt bērnus bez fiziskas ietekmēšanas!”, saka kampaņas saka kampaņas radošās idejas autors, DDB izpilddirektors Andris Rubīns.

Nākamās četras nedēļas (laikā līdz 28. februārim), iedzīvotāji, kuri atbalsta bērnu audzināšanu bez vardarbības, tika aicināti izrādīt atbalstu kampaņai, simboliski noliekot siksnas Galerija Centrs pirmajā stāvā, speciāli tam paredzētā stendā.

Mēneša laikā kopš kampaņas uzsākšanas kampaņas mājas lapu apmeklējuši vairāk nekā 25 tūkstoši interneta lietotāju. Izteikti simtiem viedokļu un komentāru, kas liecina, ka vardarbības problēma ģimenēs pašlaik ir aktuāla.

Kampaņas „Noliec siksnu!” galvenais mērķis ir aktualizēt sabiedrībā jautājumus par bērnu fizisku sodīšanu ģimenē, izvērst diskusijas un sniegt praktiskus padomus, kā savaldīt dusmas un nepacelt roku pret bērnu.

Uz krīzes centra „Dardedze” telefonu, kas norādīts kampaņas plakātos un skrejlapās, ik dienas saņemti neskaitāmi zvani. „Zvanītāji pauž dažādus viedokļus – gan izsaka atbalstu kampaņas idejai, pateicoties par padomiem sarežģītu situāciju risināšanā, gan norāda uz to, ka bez pēriena neviens nav izticis. Protams, zvanītāji dalās arī savā pieredzē vai vienkārši „izkrata sirdi”, bez tā jau neiztikt,” kampaņas radītās reakcijas raksturo centra „Dardedze” vadītāja Agnese Megne. „Neslēpsim, ka, aizvien pieaugot ekonomiskajai spriedzei valstī, arī vardarbības jautājums ģimenē diemžēl aktualizēsies, tādēļ kampaņas tematika ir ļoti atbilstoša arī sociālajai situācijai valstī kopumā,” komentē A.Megne.

Jautājuma aktualizēšanā sabiedrībā aktīvi iesaistījušies arī mediji un sabiedrība. Kampaņas mājas lapas www.noliecsiksnu.lv unikālo apmeklētāju skaits bijis vidēji 1000 apmeklētāju dienā. Interneta vietnes aptaujā par „siksnas indeksu” piedalījušies 3,5 tūkstoši lietotāju. Ar kampaņas mājas lapas starpniecību krīzes centra „Dardedze” psihologi saņēmuši gandrīz 100 vēstules un jautājumus kā no vecākiem, tā bērniem. Jautājumos galvenokārt aprakstītas ikdienas situācijas, kuras vecākiem rada nopietnas bērnu audzināšanas problēmas un lūgta konsultācija par situācijai piemērotāko rīcību. Tāpat vēstulēs izteikti viedokļi par vardarbības problēmu ģimenēs kopumā, aprakstīta personīgā pieredze no pašu vecāku bērnības un sniegti atsevišķi praktiski labās prakses padomi. „Šie rezultāti liecina, ka cilvēki nav vienaldzīgi pret kampaņas pamatjautājumu, un tas ir pats svarīgākais”, saka A.Megne.

Informāciju par kampaņu un derīgus padomus var uzzināt kampaņas mājas lapā: www.noliecsiksnu.lv

Vecākiem šķiet pašsaprotami turēt savus bērnus pa gabalu no elektrības, suņiem, pirkstu apdedzināšanas un citām lietām un apstākļiem, kas izraisa sāpes, un tas taču ir tikai pašsaprotami, ka bērns turēsies pa gabalu arī no vecākiem, kas audzina, paši radot sāpes.

Centrs "Dardedze" ir divu nevalstisku organizāciju - Latvijas Bērnu Fonda un "Centra pret vardarbību bērna un ģimenes atbalstam" - izveidota institūcija, kas atklāta 2001.gadā. Šobrīd „Dardedzes” speciālisti par savu prioritāti ir izvirzījuši preventīvo darbu vardarbības mazināšanai un pozitīvu attiecību veidošanai ģimenē un saskarsmē ar vienaudžiem.  

Kampaņas draugi: 5min, Alan Deko, kinoteātris ‘Cinamon Alfa’, Cubus, Cube Media,  Dardedze Hologrāfija, Data Serviss, DDB,  Diena,  Dressman, F64, Film Angels Studio, Flexpro, Framepool, Galerija Centrs, JCDecaux, LNT,  LTV,   Maxima,  Nords Porter Novelli,  PBK,  PHD, Pilsētas Līnijas, aģentūra ‘Pirmā Līnija’, kinoteātris ‘Parex Plaza’,  Poligrāfijas Aģentūra,  Radio Skonto, Skynet, SWH, TV5  Visual Media Group, VPT Serviss,  Ilze Dobele, Zane Daudziņa, Jānis Paukštello, Anatolijs Fečins, Valdis Melderis, Līga Krūze, Mairita Lamberte, Līga Liepiņa, Valdis Melderis, Rihards Portnovs, Māris Tamanis, portāli: www.delfi.lv, www.draugiem.lv, www.inbox.lv, www.one.lv, www.tvnet.lv

Kampaņas TV klips: https://www.youtube.com/watch?time_continue=28&v=FvYXCQrwz-g

Kampaņas radio klips: https://www.youtube.com/watch?v=Z9BnI26M_VQ

Atpakaļ
       Ziedot

Piesakies ziņām epastā

Vecākiem
Speciālistiem