Seksuālā izglītošana – sarkanā lampiņa vai zināšanas drošībai?

Pagājušajā nedēļā Izglītības un zinātnes ministrijas un Latvijas Universitātes pārstāvji Saeimas Cilvēktiesību komisijā stāstīja par izstrādāto kursu pedagogiem “Seksuālā izglītošana: starptautiskā pieeja” un tuvākajā laikā plānots apstiprināt grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr. 569[1], kas paredz iespēju šo tēmu apgūt katram pedagogam. Vai ir pamats bažām? Un kas par to būtu jāzina pedagogiem un vecākiem?

Kāpēc tas vispār vajadzīgs?

Zinot to, kādā nekontrolētā informācijas telpā jau no mazotnes atrodas bērni, mums ir skaidras divas lietas: pirmkārt, bērniem līdzās nepieciešami droši, uzticami pieaugušie, ar kuriem par to visu var runāt un, otrkārt, bērniem nepieciešamas vecumposmam atbilstošas zināšanas, lai viņi spētu labāk sevi pasargāt un pamanīt, kad jāvēršas pēc atbalsta pie drošā pieaugušā.

Kāpēc atkal par “seksuālo”?

Starptautiskajās programmās kopējais šī kursa nosaukums ir “seksuālā izglītība”, taču, mūsuprāt, nevajadzētu iestrēgt pie šī vārda. Svarīgāk ir ieskatīties kursa saturā: tas ir par drošām un veselīgām attiecībām, kā arī attiecību robežām. Lai gan koncentrējamies uz seksuāli reproduktīvo veselību, tēmas ir daudz plašākas – par vērtībām un tiesībām, drošību un veselību, ķermeni un attīstību.

Kāpēc tieši pedagogiem un vai tiešām visiem?

Pedagogu zināšanu līmenis par to, kas bērnam kurā vecumā būtu jāzina un kādā veidā par to runāt, ir, maigi sakot, ļoti atšķirīgs, un arī paši pedagogi pērn veiktā pētījumā norādīja – viņiem pieejamā informācija ir novecojusi un nepietiekama. Līdz ar to ir tikai apsveicami aicināt pedagogus nonākt “uz vienas lapas” – kas tad ir zinātniski pārbaudītās atziņas, kuras varam ar bērniem runāt. Tā kā tēmas par ķermeni un attiecībām, šķiet, ir neērts temats, kurš turklāt kompetenču izglītībā izmētāts pa dažādiem priekšmetiem, būtu labi, ja pedagogiem beidzot būs vienots zināšanu pamats, jo ikviens pedagogs un klases audzinātājs var sastapties ar situācijām, kurās šīs tēmas ir atbilstoši jāuzrunā. Būsim godīgi: šīs zināšanas nepieciešamas ikvienam no mums.

Iespējams, ir vecāki, kuri izjūt bažas – vai bērniem nemācīs kādu noteiktu ideoloģiju un vai nerunās par seksuālām tēmām par agru? Mūsu ieskatā fakts, ka šis kurss balstās uz zinātniski pierādītām atziņām nodrošina, ka ideoloģijai tur nav vietas. Zinātnē balstīta pieeja uzsver to, ka bērniem jāsniedz zināšanas un prasmes atbilstoši viņu vecumam un attīstībai, un šis kurss palīdzēs pedagogiem saprast – kas kurā vecumā ir tās atbilstošās zināšanas, lai nav par agru (vai arī par vēlu – kad mēs par mēnešreizēm sākam runāt vidusskolā).

Vardarbības un seksuālas izmantošanas novēršanas jomā strādājošie speciālisti jau daudzus gadus runā par to, ka Latvijā gan bērnu, gan pieaugušo zināšanas par drošību attiecībās ir nepietiekamas un nav visiem vienlīdz pieejamas, tāpēc, mūsuprāt, izveidotais kurss ir nozīmīgs solis drošākas un veselīgākas sabiedrības virzienā. Ir labi, ka esam uzmanīgi par to, kāda informācija sasniedz mūsu bērnus, bet neļausim aizdomīgumam ņemt virsroku. Pētījumi liecina: pārbaudītas zināšanas dod iespēju pieaugušajiem būt drosmīgākiem un pasargā bērnus labāk.

[1] “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”