Par drošu bērnību

KAMPAŅA „Par drošu bērnību”

2006. gada oktobrī Latvijā tika uzsākta līdz šim vērienīgākā kampaņa cīņā pret vardarbību „Par drošu bērnību”, kas vienlaikus notika septiņās Austrumeiropas valstīs – Latvijā, Lietuvā, Moldovā, Polijā, Ukrainā, Bulgārijā un Maķedonijā.

Kampaņas mērķis: pievērst pieaugušo uzmanību attieksmei pret bērniem un veicināt pozitīvu bērnu audzināšanas praksi Latvijā. Runāt par to, ka vardarbība ir reāli pastāvoša un plaši izplatīta sociālā problēma – lielā mērā līdzcilvēku vienaldzības un pašu upuru nezināšanas dēļ. Vienlaikus kampaņa informēja par vardarbības viediem un vāca līdzekļus speciālu terapijas telpu izveidei, kurās cietušie varēs saņemt pilnvērtīgu speciālistu palīdzību. 

Laika periods: 2006. gada 12. oktobris – 31. decembris.

Kampaņas realizētāji: Idejas autori un projekta koordinatori ir organizācija „Fundacja Dzieci Niczyje” no Varšavas (www.fdn.pl) un OAK fonds (kas ir šīs kampaņas līdzfinansētājs). Kampaņu Latvijā realizēt bija uzticēts Centram „Dardedze”.

Pamatojums: 2004.gadā Bērnu un ģimenes lietu ministrijas un Centra „Dardedze” veiktajā pētījumā „Laulību, dzimstības un pozitīvu bērnu un vecāku attiecību veicinošo faktu izpēte” līdz 30% bērnu Latvijā katru gadu cieš no vardarbības.

Kampaņas gaita:

1. Atklāšanas pasākums – Konference. Kampaņu atklāja Valsts prezidente Vaira Vīķe – Freiberga.

Mērķis

  • Informēt sabiedrību par kampaņu „Par drošu bērnību”.
  • Aktualizēt bērnu situāciju Latvijā.
  • Aktualizēt pozitīvas bērnu audzināšanas nozīmi personības veidošanās procesā.

Radošās darbnīcas – iepazīšanās ar dažādu speciālistu (psihologs, sociālais darbinieks, mākslas terapeits, mūzikas terapeits, ergoterapeits, narkologs) piedāvātajiem pakalpojumiem, kas palīdz bērnu audzināšanas procesā.

2. Sadarbībā ar „McCann Erickson Latvija” tika izveidota mediju kampaņas sadaļa:

  • Publikācijas žurnālos un interneta vidē latviešu un krievu valodās.
  • Vides plakāti Rīgas pilsētas ielās.
  • Sociālā reklāma TV:
  • Sociālā reklāma radio:

  • Sociālās reklāmas uz lielformāta televizoriem lielveikalos „Spice” un „Mols”, „Alfa”.
  • Brošūras un plakāti sabiedriskās ēdināšanas iestādēs, veselības aprūpes un izglītības iestādēs un degvielas uzpildes stacijās „Statoil”.

3. Labdarības akcija, sadarbībā ar žurnālu „Ieva”

  • Izglītojošu rakstu sērija žurnālā „Ieva” – padomi bērnu audzināšanā.
  • Labdarības akcija – pērkot žurnālu, tika ziedoti daži santīmi vardarbībā cietušu jauno māmiņu un zīdaiņu rehabilitācijas nodrošināšanai.

4. Akcija „The Body Shop” veikalos, pievienojoties starptautiskai kampaņai pret vardarbību ģimenēs “Stop Violence In The Home”.

Kampaņu Latvijā atklāja The Body Shop dibinātāja, uzņēmēja Anita Rodika: „Iespējams jūs neesat viens no miljoniem, kuri ir cietuši no vardarbības ģimenē. Bet vai jūs domājat, ka tas jūs neskar? Vardarbībai ģimenēs ir ļoti tālejošas sekas, kuras iespaido visu sabiedrību. Pirmkārt, šī problēma ir aktuāla ārstiem un medicīnas iestādēm, skolām un bērnudārziem, tās seku „aprūpēšanai” tiek tērēti sabiedrības resursi. Vardarbības rezultātā tiek zaudēta neskaitāmas darba stundas. Bet šīs ir tikai skaitliski izmērāmās sekas. Psiholoģiski postošās sekas, kuras skar bērnus un sievietes ir neizmērāmas. Tādēļ The Body Shop stingri iestājas par to, ka vardarbības novēršana ir katras sabiedrības uzdevums.”

Kampaņa notika vienlaikus visos The Body Shop veikalos Latvijā. Kampaņas ietvaros tika izveidota speciāla produktu līnija „Stop Violence In the Home”. Ienākumi no to pārdošanas tika ziedoti centram pret vardarbību „Dardedze” speciāla terapijas kabineta izveidei un aprīkošanai. Uz produktiem – lūpu balzāma, atslēgas piekariņa un T-krekla – ir šī kampaņas simbols mājā patvēries zieds.

Kampaņas ietvaros tika izveidoti informatīvie materiāli, kuri sniedz ieskatu vardarbības problemātikā, vardarbības veidos un to atpazīšanā, kā arī informē par to, kur meklēt palīdzību. Visas The Body Shop pārdevējas pirms kampaņas ir izgājušas speciālu apmācību, lai varētu sniegt informāciju par vardarbību Latvijā un iestādēm, kas risina šīs problēmas.

5. Apmācību semināri, konferences:

Sadarbībā ar Bērnu un ģimenes lietu ministriju tika organizēti sekojoši semināri:

  • Seminārs bērnu tiesību aizsardzības speciālistiem Vardarbība pret bērnu un atkarības – jaunākās aktualitātes”.
  • Konference NVO organizāciju pārstāvjiem, iekšlietu ministrijas pārstāvjiem un vēstniecības darbiniekiem “Bērnu tirdzniecība un seksuālā ekspluatācija”.
  • Konference skolotājiem un sociālajiem pedagogiem „Vardarbības atainojums plašsaziņas līdzekļos”.

6. Starptautiskās apmācības un supervīzijas:

Ar OAK fonda finansējumu, tika nodrošinātas starptautiskās apmācības un supervīzijas, kuru laikā būs iespēja dalīties pieredzē nevalstisko organizāciju pārstāvjiem no Igaunijas un Lietuvas.

7. Oktobra mēnesī tika izliktas ziedojuma kastītes „Rimi” veikala tīklos.

8. Kampaņas beigās tika veikts sabiedriskais pētījums, lai noskaidrotu kādu ietekmi kampaņa atstājusi uz sabiedrību.

Attieksme pret kampaņu “Par drošu bērnību”. Latvijas iedzīvotāju aptauja 2007.gada janvāris (.doc) (lejupielādēt)

Kampaņas plakāts (jpg)