Bērna piedzimšana ir brīnums. Katrs bērniņš piedzimst unikāls, citādāks nekā viņa vecāki, brāļi un māsas. Tomēr, neskatoties uz atšķirībām, visiem bērniem ir svarīgas tās pašas lietas- vecāku mīlestība, gādība un rūpes. Augot visi bērni pārvar konkrētus attīstības etapus. Attīstība ir pārmaiņas, kuru rezultātā bērnu dzīve būtiski izmainās. Bērni attīstās fiziski, attīstās viņu intelekts, norit emocionālo un sociālo prasmju attīstība. Bērni attīstās katrs savā tempā un bieži viņu spējas vienā attīstības sfērā ir augstākas nekā citā. Tomēr parasti bērni apgūst visas vajadzīgās spējas.
Bērna emocionālo un sociālo prasmju, fiziskā un intelektuālā attīstība pa vecuma posmiem:
0-3 mēneši
Pēc iespējas vairāk runājiet ar savu zīdaini, pieskarieties viņam, glāstiet, šūpojiet viņu, dziediet viņam. Ar katru pieskārienu jūsu mazulis mācās saprast, kāda ir pasaule.
Emocionālo un sociālo prasmju attīstība:
- Spēj īsu laiku nomierināties vai nomierināt sevi
- Izjūt vienotību ar māti
- Regulāri guļ un grib ēst noteiktā laikā
- Seko ar skatienu kustīgiem objektiem
- Reaģē sadzirdot skaņas
- Patīk pieskārieni un šūpošana
- Patīk atsaukties cilvēkiem un veidot acu kontaktu
- Smaida
- Apklust, kad izdzird maigas, nomierinošas skaņas un kad tiek paņemts rokās
Fiziskā attīstība:
- Var pielikt rociņu pie mutes
- Groza galvu
- Satver objektu, kas ielikts plaukstā
- Veic grūšanas kustības ark ājām
- Veļas no sāna uz muguras
- Spēj noturēt galviņu
- Fokusē skatienu
Intelektuālā attīstība:
- Pēta vidi skatoties apkārt
- Ar skatienu seko objektam
- Atpazīst labi zināmas sejas un skaņas
- Dūdo 2 vai vairāk skaņas
- Mācās paņemt priekšmetus, kurus redz un var aizsniegt
4-7 mēneši
Ar aizrautību reaģējiet uz bērna izdomātajām skaņām un sejas izteiksmēm. Parādiet, ka jums ir interesanti un ka mazulis var jums uzticēties.
Emocionālo un sociālo prasmju attīstība:
- Smejas
- Reaģē uz citu paustajām emocijām. Raud reaģējot uz citu bērnu raudāšanu
- Pauž emocijas ar dažādām skaņām un izpausmēm. Var kliegt, lai iegūtu uzmanību
- Pauž bailes un skumjas, šķiroties no aprūpētāja
- Mēģina atdarināt skaņas
- Reaģē uz savu vārdu
- Sniedzas pretī, lai tiktu pacelts vai apskauts
Fiziskā attīstība:
- Veļas no muguras uz vēdera un no vēdera uz muguras
- Apsežas bez atbalsta
- Rāpo vai lien
- Liek priekšmetus mutē
- Pārceļ priekšmetus no vienas rokas otrā
- Aktīvi lēkā, ja tiek turēts stāvus
Intelektuālā attīstība:
- Sniedzas pēc nokritušiem priekšmetiem
- Sāk salīdzināt priekšmetus
- Veido zilbes un atkārto tās
- Atdarina žestus
- Spēj koncentrēt uzmanību rotaļājoties līdz 2 min
- Patīk ierosināt notikumus
8-12 mēneši
Sākas pētījumu laiks. Dodiet bērnam iespējas izmēģināt savus spēkus, būt radošam un vingrināties. Parūpējieties par to, lai bērnam būt dažādu formu, lielumu un krāsu rotaļlietas.
Emocionālo un sociālo prasmju attīstība:
- Pastavīgi kontrolē, vai aprūpētājs ir tuvumā, pieskaroties tam, saucot to vai skatoties uz to
- Baidās no nepazīstamiem cilvēkiem un jaunām vietām
- Kļūst izvēlīgāks attiecībā uz darbībām un to, ar ko kopā pavadīt laiku
- Saprot, ko nozīmē “ nē”
- Biežas emociju maiņas, visbiežāk bez skaidra iemesla
- Rodas bailes no augstuma
- Ar lielu interesi pēta priekšmetus
- Kļūst modrāks un mērķtiecīgāks
- Patīk būt ar citiem bērniem
Fiziskā attīstība:
- Staigā, turoties pie mēbelēm
- Kāpj augšup un lejup pa kāpnēm
- Met bumbu
- Švīkā uz papīra
- Ceļ torni no 3 klučiem
- Ieliek priekšmetus vienu otrā
- Palīdz sevi apģērbt/ noģērbt
- Var noturēt 2 priekšmetus vienā rokā
- Sāk izmantot karoti un mācās ēst
- Ar palīdzību dzer no krūzes
Intelektuālā attīstība:
- Saskarsmē sāk izmantot vārdus
- Atdarina žestus (piemēram, atā)
- Patīk skaitāmpantiņi un muzikālas spēles
- Izpēta, kā darbojas rotaļlietas
- Bilžu grāmatā norāda uz priekšmetiem
- 10 vai vairāk minutes var spēlēties viens
- Izpilda vienkāršus norādījumus
- Mēģina risināt problēmas eksperimentu un kļūdu ceļā
- Meklē paslēptus priekšmetus
- Atdarina citu cilvēku darbības
1-2 gadi
Piedalieties bērna rotaļās. Tādā veidā viņš mācīsies, kā uzvarēt un zaudēt, spēlēt godīgi, ievērot noteikumus, konkurēt un sadarboties.
Emocionālo un sociālo prasmju attīstība:
- Sāk ierosināt aktivitātes
- Lieto vārdus “ es” un “mans”
- Grib kontrolēt un komandēt citus
- Pieprasa daudz uzmanības
- Spēlējas ar citiem bērniem
- Biežas dusmu lēkmes
- Atdarina tuviniekus un seko viņiem
- Labprāt palīdz mājas darbos
- Spēj parādīt un norādīt uz to, ko vēlas
- Var nierināt citu bērnu
- Ir privātīpašniecisks uz rotaļlietām un nevēls dalīties art ām
- Kļūst bēdīgs, ja nevar apmierināt savas prasības
- Var būt kautrīgs un apmulsis
- Mācās ģērbties
- Mācās iet uz podiņa
Fiziskā attīstība:
- Sāk skriet
- Met un ķer bumbu
- Min pedalus braucot ar trīstriteni
- Iet atmuguriski
- Pēc parauga zīmē apļus, līnijas, krustus
- Liek mazus priekšmetus kastē
- Loka papīru
- Atver durvis, nospiežot rokturi
- Patīk liet ūdeni un piepildīt traukus
- Dejo mūzikas ritmā
- Pats ēd un dzer no krūzītes
- Mācās sķirt lappuses pa vienai
- Dara visu pēc iespējas ātrāk
Intelektuālā attīstība:
- Vārdu krājums paplašinās līdz 30 vārdiem
- Klausās stāstus
- Atbild uz jautājumiem
- Dzied dziesmas
- Saprot vairāk nekā var pateikt
- Var parādīt un nosaukt dažādas ķermeņa daļas
- Spēlē lomu spēles
- Spēlējoties var koncentrēties 20 min
- Var šķirot pēc krāsas un lieluma
2-4 gadi
Dodiet bērnam brīvību, iedrošiniet nodarboties ar pētniecību, tomēr esiet tuvumā, kad bērnam vajadzēs jūsu palīdzību.
Emocionālo un sociālo prasmju attīstība:
- Veidojas “es” izjūta un palielinās vēlme būt kopā ar citiem
- Pieaug spēja atpazīt jūtas
- Aizvien vairāk spēj fantazēt
- Mācās dalīties ar lietām
- Spēlē lomu spēles
- Emocionāli reaģē uz citu cilvēku jūtām
- Var sākt atšķirt “ slikto” un “ labo” cilvēkos
- Saprot noteikumus, ko drīkst un ko nedrīkst darīt
- Patīk ikdienas rituāli, piemēram, pasaka pirms gulētiešanas
- Palielinās paklausība
- Iet uz podiņa
- Mazāk spītejas un iebilst
- Veidojas draudzības ar bērniem
- Bieži parādās dažādas bailes
Fiziskā attīstība:
- Ir kustīgs, veikli kāpelē, skraida, lēkā, lec
- Mācās braukt ar trīsriteni
- Laba acu- roku koordinācija
- Zīmē
- Var nēsāt smagākus priekšmetus un ar spēku stumt vai vilkt tos
- Lec uz vienas kājas
- Griež ar šķērēm
- Prot veidot priekšmetus no māla, plastilīna
Intelektuālā attīstība:
- Spēlē pārdomātas iztēlošanās spēles
- Var klasificēt objektus pēc lietošanas mērķa
- Atšķir dzimumus
- Atšķir īstenību no izlikšanās
- Saprot ikdienas notikumu secību
- Pasaka savu vārdu, reizēm arī uzvārdu
- Saprot, kas ir skaitļi un mācās skaitīt
- Var atpazīt daudz dažādu atelu un priekšmetu
- Mācās runāt īsos teikumos
- Patīk vienkāršas mozaīkas (puzles)
4-6 gadi
Veltiet bērniem savu laiku, apstājieties un pievērsiet uzmanību viņa darbībai, pajautājiet, kas viņu interesē, pastastiet kaut ko par savu dienu, apskaujiet, pakutiniet, paņemiet pie rokas.
Emocionālo un sociālo prasmju attīstība:
- Parādās lepnums par paveikto darbu un interese iemācīties kaut ko jaunu
- Saskaroties ar grūtībām, parādās spēja risināt problēmas
- Identificējas ar pieaugušajiem
- Patīk spēles, kurās ir noteikumi
- Biežāk palīdz citiem
- Jūtas vainīgs, ja nepaklausa noteikumiem
- Parādās “ pareizi” un “nepareizi” izjūta un izpratne par sabiedrības noteikumiem
- Sarunājas ar sevi, lai nomierinātos
- Ļoti nepatīk, ka tiek labotas viņa kļūdas
- Ir spējīgs dalīties un bieži dalās ar citiem
- Bērnam ir labākais draugs
- Izprot citu redzējumu un izrāda gādīgumu
- Var attīstīties bailes no tumsas, suņiem u.c.
Fiziskā attīstība:
- Lec ar lecamauklu
- Mācās peldēt, sist ar nūju
- Dejojot ievēro ritmu
- Pastāvīgi uzdod jautājumus
- Runā skaidri un gramatiski pareizi
- Patīk stāstīt jokus un mīklas
Intelektuālā attīstība:
- Zin savu dzimšanas dienu, vārdu un adresi
- Zina krāsas, formas, lielumus
- Raksta ciparus līdz 5
- Sāk izprast nezūdamības būtību (to, ka zemā un platā krūzē var ieliet tādu pašu daudzumu kā garā un šaurā krūzē)
- Izprot jēdzienus labā un kreisā puse
- Izprot laika jēdzienu (šodien, rīt)
- Atškir gadalaikus un nozīmīgākos svētkus
- Ar drukātiem burtiem raksta savu vārdu un dažus burtus
- Griež un veido
- Iegaumē dziesmas un dzejoļus